در بلایای طبیعی مثل زلزله زندگی ما را بارهای مرده تهدید می کنند. بارهای مرده شامل مصالح سنگین در دیوار ها، کف و سقف ساختمان های سنتی متمرکز هستند و همچنین شامل وسایل زندگی ما نیز هستند. ما نمی توانیم از وسایلی که در زندگی مان استفاده می کنیم بگذریم بنابراین باید ساختمان را سبک بسازیم. در این نقطه است که سیستم سازه سبک فولادی در اولویت اول قرار می گیرد.

 

کشور ما که در یکی از مناطق زلزله خیز دنیا قرار دارد، طی قرن اخیر، بالغ بر ۳۰هزار زلزله را تجربه کرده که قربانیان زلزله های مهم این دوره، حدود ۱۶۰هزار نفر گزارش شده است

 
 

به وسیله این روش می‌توان ساختمان‌هایی را به صورت طبقات محدود (معمولاً تا ۵ طبقه) را اجرا کرد.

وزن سازه به نوع کاربری و ارتفاع دیوار و نوع سقف و یا تعداد اتاق یا ابعاد سالن بستگی دارد .

اما بطور معمول در حدود ۲۵ تا ۳۲ کیلوگرم بر متر مربع می باشد که معمولا بصورت نسبی ۳۰ کیلوگرم بر متر مربع در نظر گرفته می شود.

حروف اختصاری LSF از کلمات Light Steel Frame فریم به معنای قاب های سبک فولادی سرد نورد شده است.

ساختمان هایی که به روش LSF ساخته می شوند در واقع از مجموعه ای از دیوارها ، سقف و کف تشکیل می شوند که شاکله اصلی آنها پروفیل های فولادی سرد نورد شده است .

روش تولید این قطعات و احداث چنین ساختمانهایی به این صورت است که ورقه های فولادی ابتدا در کارخانه و توسط دستگاه به ابعاد ، اندازه ها و اشکال معین شکل دهی شده و به هم متصل می شوند.

پنل هایی که به این شکل تولید می شوند به محل احداث ساختمان منتقل شده و بر اساس نقشه های از قبل طراحی شده و بر روی فونداسیون متناسب با این نوع از سازه بر یکدیگر سوار می شوند.

اسکلت شکل گرفته توسط ورقه های OSB ، گچ برگ ، سمنت برد و یا سایر مصالح پوششی نظیر سنگ برای نمای بیرونی و یا سرامیک برای کف سازی ، پوشانده شده و سایر مراحل احداث و تکمیل بنا طی می شود.

سیستم سازه های فولادی سبک (LSF) یک سیستم سازه ای پیشرفته است .

که در انواع ساخت و سازها مانند ویلاها، خانه های ویلایی تک خانوار و چندخانوار ، ساختمانهای مسکونی، اداری و صنعتی یک، دو و سه طبقه، هتل ها و هتل آپارتمان ها، ساختمان های مدارس و دانشگاهی، رستورانها و …. دارای کاربرد می باشد.

سیستم سازه های فولادی سبک (LSF) یکی از مناسبترین سیستم های ساختمانی است که امروزه در جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

اصلی ترین عامل در سازه ای فولادی سبک، مقاطع فولادی جدار نازک می باشد.

مقاطع فولادی جدار نازک، مقاطع فلزی سرد نورد شده ای می باشند که با استفاده از ورقهای فولادی نازک و با استفاده از روش Roll Forming شکل دهی می شوند.

داشتن ضخامت یکنواخت در عرض مقاطع و استفاده از روش Roll Forming برای ساخت آنهاست که باعث می گردد تولید در حجم بسیار بالا و با کیفیت مناسب و یکنواخت انجام گیرد.

مقاطع فولادی جدار نازک ، سبک بوده و به راحتی قابل حمل می باشد.

بخش های مختلف ساختمان را به راحتی می توان با این مقاطع مونتاژ نمود.

این عوامل باعث می گردد که عملیات ساخت با این سیستم بسیار سریع باشد.

 

عمده ترین دلیلی که ساختمانهای LSF به شدت با استقبال جهانی مواجه شده است .

استحکام این نوع از ساختمان و مقاومتی است که در برابر زلزله از خود نشان می دهد.

این ساختمان ها به دلیل یکپارچگی اجزای تشکیل دهنده و سبکی وزن ، مناسبترین رفتار را در برابر نیروهای وارده ناشی از زلزله از خود نشان می دهند.

 

-امکان بکار گیری محصولات دارای استاندارد در مرحله تأمین مصالح با حداقل پرت و امکان بهینه سازی اجزای مختلف ساختمان برای صرفه جویی در مصرف انرژی و اصلاح الگوی مصرف.

-مقاومت بالا در برابر زلزله به لحاظ شکل پذیری خوب و سبکی فوق العاده در کنار استحکام بالا.

-کاهش نیاز به نیروهای ماهر حرفه ای و امکان جذب خیل عظیم بیکاران تحصیل کرده و بومی در بخش نصب این نوع ساختمان ها که با هزینه کمتر کیفیت بیشتر را برای ساختمان به ارمغان می آورند.

-کاهش رکود سرمایه در طول دوره ساخت، در کنار افزایش کیفیت و کمیت ساخت و ساز.

-کاهش مصرف انرژی در کلیه مراحل تولید مصالح ساختمانی،حمل مصالح ، بهره برداری و جمع آوری ساختمان.

-نیازکم این روش به صنعت سیمان که یک صنعت آلاینده بوده و این نوع ساختمان را دوستدار محیط زیست معرفی می کند.

– کاهش مصرف فولاد در ساختمان که به تدریج حکم فلزی با ارزش را پیدا خواهد کرده و دفن بدون ملاحظه آن در ساختمان های موجود هیچگونه توجیهی ندارد.

مقایسه مصرف فولاد در یک پلان مشابه ( ۲ واحد در ۳ طبقه جمعا ۶ واحد ) برای ساخت یک ساختمان ۳- ۵ طبقه با ۱۰۰ مترمربع زیر بنا واریانت های زیر بررسی شد :

واریانت اول:

اسکلت بتنی با سیستم قاب خمشی ساده و سقف مشابه تیرچه بلوک مصرف کل سیمان ۲۰/۵ تن مصرف کل فولاد ۴ تن.

واریانت دوم:

اسکلت فلزی با سیستم مفصلی و سقف کامپوزیت مصرف کل سیمان ۱۱/۵ تن  مصرف کل فولاد ۸/۵ تن.

واریانت سوم:

احداث سازه فلزی یکپارچه سبک (LSF) مصرف کل سیمان: ۲/۵ تن مصرف کل فولاد ۸/۲ تن .

دوستدار محیط زیست به دلیل نیاز کم این روش به صنعت سیمان و قابلیت استفاده مجدد کاهش نیاز به نیروهای ماهر حرفه ای در تولید این سازه ها یه کمک سیستم های CAD/CAM .کیفیت بیشتر با هزینه کمتر و سهولت اجرا این نوع ساختمان ها در مکان های با دسترسی دشوار زمان کوتاه اجرا که خواب سرمایه در طول دوره ساخت را کاهش می دهد امکان تولید انبوه با رعایت استانداردهای فنی کاهش مصرف فولاد که حکم فلزی با ارزشی را در آینده پیدا خواهد کرد که دفن بدون ملاحظه آن در ساختمان های سنتی هیچگونه توجیهی ندارد.

مشخصات مکانیکی برتر در مقایسه با پروفیل های گرم نورد .

-حداقل پرت مصالح به کار گرفته شده درحین ساخت به دلیل طراحی بهینه صنعتی.

-نوع فولاد مصرفی در سازه های L.S.F .

-مقاومت بالا در برابر زلزله به لحاظ شکل پذیری خوب و سبکی فوق العاده در کنار استحکام بالا.

-طراحی و ساخت به کمک سیستم های CAD / CAM و افزایش قابلیت های مکانیکی مقاطع بار بر .

-جایگزینی المان های سازه ای ضعیف زیاد به جای المان های قوی کم.

-امکان بالفعل ساخت و ساز خشک در سیستم های ال اس اف LSF .

نیاز سالانه مسکن حدود ۱,۵ میلیون واحد مسکونی می باشد.

-توان تولید سالانه محدود به ۶۰۰-۴۰۰ هزار دستگاه میباشد.

-کمبود سیمان، فولاد، نیروی انسانی ماهر.

-خطر وقوع زلزله های مرگبار در فلات ایران.

-گران شدن شدید مصالح سنتی و دستمزد .

-طولانی بودن زمان ساخت و خواب سرمایه.

-کیفیت پایین ساختمانهای سنتی.

-گران شدن حامل های انرژی.

فلسفه مهندسی در این نوع از ساختمان این است که المانهای ضعیف ولی متعدد را جایگزین المانهای قوی ولی کم تعداد کرده اند .

به همین دلیل در زمان وقوع زلزله حتی اگر بخشی از ساختمان دچار آسیب بشود سایر قسمتها نقص آن را جبران می کنند .

ساختمانهای LSF بسیار سبک اند ، برای مقایسه ، وزن ساختمان های LSF یک ششم ساختمانهای بتنی و یک پنجم تا یک چهارم ساختمانهای فلزی است.

و از آنجایی که یک ساختمان هرچقدر سبکتر باشد نیروی کمتری را نیز جذب می کند .

بنابراین در زمان وقوع زلزله کمترین آسیب را می بیند.

اکنون به کمک تکنولوژی کدکم این امکان فراهم آمده است که ساختمانهای LSF را در شرایط حدی و به صورت شکل پذیر و به همان شکلی که طراحی کرده ایم بسازیم.

همچنین به کمک تولید مکانیزه مبتنی بر طراحی مهندسی ، نقش نیروی انسانی و خطاهای احتمالی در اندازه گیری و نصب به حداقل می رسد.

به این ترتیب ساختمانی بنا می شود که عملکرد بهتری دارد.

دلیل دیگری که ساختمانهای LSF با استقبال مواجه شده است بالا بودن سرعت ساخت این نوع از ساختمان است.

روش کدکم باعث شده سرعت ساخت المانهای سازه ای در این نوع از سازه افزایش یابد.

از سوی دیگر سبکی این نوع از ساختمان باعث می شود با صرف مواد و انرژی و نیروی انسانی بسیار کمتر و در زمانی بسیار کوتاه تر امکان جابه جایی ، مونتاژ و نصب فراهم آید.

صرفه جویی در مصرف مواد و انرژی دیگر مزیت ساختمان سازی به روش LSF است.

حجم کم و سبک بودن باعث می شود میزان و حجم کمتری از مواد و متریال برای ساخت مورد نیاز باشد .

و این به معنای صرف انرژی کمتر برای تولید مواد است.

سبکی موجب می شود انرژی مورد نیاز برای حمل ونقل به نحو قابل توجهی کاهش پیدا کند.

در زمان ساخت و اجرای ساختمان نیز انرژی کمتری برای جابه جایی و نصب قطعات و مصالح مورد نیاز است.

همچنین پس از ساخت و در زمان بهره برداری ، به دلیل قابلیتهای مناسب این سیستم برای تطبیق با مصالح ، قطعات و روش های عایق بندی ساختمان ، امکان به حداقل رساندن تبادل حرارت میان محیط داخل و بیرونی ساختمان و در نتیجه سیوینگ انرژی فراهم می شود.

این ساختمانها در زمان ساخت ، حداقل پرت مصالح و انرژی را دارند و در زمان بهره برداری نیز کمترین انرژی را هدر می دهند.

علاوه بر این بسیاری از مواد و مصالحی که در این نوع از ساختمان به کار می رود، در پایان عمر ساختمان قابل بازگشت به طبیعت و یا قابل بازیافت است .

ساختمان های LSF در دنیا به عنوان ساختمان های دوستار محیط زیست معروفند.

ال اس اف LSF بی تردید روز به روز جایگاه مناسبتری را در بازار ساخت و ساز کسب خواهد کرد .

چرا که این نوع از ساختمان در مقایسه با سایر روشهای استاندارد ، از قیمت تمام شده بسیار مناسبتری برخوردار است.

در مجموع با توجه به شرایط نوین شکل گرفته در جهان و با لحاظ کلیه ملاحظات زیست محیطی ، توجیهات اقتصادی ، شرایط گوناگون و متنوع اقلیمی ، مسأله انرژِی ، نیروی انسانی مورد نیاز برای اجرای پروژه های ساختمانی و بالاخره موضوع بهره برداری از ساختمان ، روش LSF به عنوان یکی از مناسب ترین روشهای ساختمان سازی در شرایط فعلی جهان شناخته می شود .

این فاکتورها رقابت پذیری این سیستم ساختمانی را با سایر سیستم های ساختمانی به وضوح نشان می دهد به نحوی که میزان استقبال از این روش ، با رشدی نزدیک به صد در صد ، در صدر روش های گوناگون ساخت و ساز در جهان قرار دارد.

 

برای اطمینان از کیفیت مواد نیز با کنترل کیفی مستمر در آزمایشگاه های معتبر ، کیفیت آنها تحت نظارت و کنترل قرار می گیرد.

در کارخانه پس از اتمام تولید توسط دستگاه ، برای حصول اطمینان بیشتر با استفاده از ابزارهای دقیق نیز ، ابعاد ، اندازه ها و کیفیت محصول نهایی مورد بازبینی و نظارت قرار گرفته و از رعایت استانداردها ، اطمینان حاصل می شود.

در روش کانادایی پروفیل ها بصورت استاد و رانر خام تولید شده و کلیه برش کاری – سوراخکاری و منتاژ توسط شخص و در محیط کارگاه انجام می پذیرد و به همین دلیل دارای خطای شخصی بسیار است.

دومین عیب این روش گونیا نشدن پنل ها و عدم قرارگیری باد بندهای ضربدری در کشش می باشد.

عیب بعدی این روش برامدگی پیچ در روی سازه می باشد که باعث عدم کیفیت در پوشش های گچی و نما خواهد شد .

اما در روش فریم کد یا نیوزلندی تولید پروفیل ها – برشکاری و حتی سوراخکاری محل پیچ در کارخانه و با دقت CNC انجام می پذیرد و تمامی پنل ها شماره گذاری میگردد.

بادبندها بصورت کام و زبانه می باشد و تو در تو بصورت هشتی کار می شود و محل سوراخکاری پیچ جهت استقامت بیشتر بال و همچنین عدم برامدگی پیچ گود می شود.

می توان گفت با تکنولوژی بالای این روش روش کانادایی دیگر منسوخ شده است و کمتر مورد استقاده قرار می گیرد.

ضخامت ورق در سیستم نیوزلندی از ۰٫۷ میلیمتر تا ۰٫۹ میلیمتر می باشد ولی در سیستم کانادایی از ۱میلیمتر تا ۳ میلیمتر (بستگی به محاسبات و نقشه معماری )می باشد.

iranlsf010

گروه ایران ال اس اف

انجام کلیه امور طراحی از صفر تا صد
ساخت اضافه اشکوب در ۶۰ روز
ساخت ویلای مدرن در ۹۰ روز
طراحی محاسبات و فروش

سازه های LSF

تلفن تماس و مشاوره

۰۲۱-۲۸۴۲۳۶۹۹